Thursday, April 22

emak borek, anak rintik2 hujan

kadang2 dalam membesarkan anak, kita tak sedar perlakuan rutin kita jadi ikutan anak
kalau perlakuan yang best, bagus tu alhamdulilah jugak lah
tapi kalau perlakuan yang tak berapa nak elok, cam errrr..tak best je?

kita selalu tak perasan, apa yang kita buat tu anak perhati je..
macam aku, tanpa sedar kadang2 balik kerja terlalu penat aku akan lepak je depan tv
hakikat disebalik nya (mcam orang malas)
tanpa sedari, kita lupa nak baca buku dengan anak..
dan:
anak pun akan membesar jadik suka melepak depan tv
omg! omg! omg!
dari satu hari ke satu bulan ke satu tahun..
masa berlalu
hingga satu hari kita tak sedar apa yang kita leterkan pada anak itu asalnya dari kita jugak?
oh oh oh...

sebaliknya,
kan bagus kalau setiap lepas sembahyang magrib, kita  biasakan baca al-quran atau baca tafsir al-quran
mula nya, confirm anak akan kaco2..tarik2..
tapi tanpa sedari kita dah biasakan anak kita untuk biasakan dengar ayat suci..
tak gitu?

penting peranan ibu bapa...
tengok aje masalah remaja zaman sekarang? malu rasanya...
bukan salah ibu bapa sepenuhnya..
sbb anak itu sendiri dah ada kepala otak utk berfikir..
mungkin kurang didikan agama agaknya..

sama2 kita ingatkan sesama kita..
siapa tergelincir, cepat2 kita tarik naik keatas..
anak2 kita lah generasi akan datang..

No comments:

There was an error in this gadget

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...