Wednesday, July 27

Raya kanak-kanak, Raya orang-orang tua. Ada bezanya

Waktu kecik dulu, raya adalah waktu paling ditunggu
Seronok tak terkata
Baju baru, kasut baru, sebut apa saja semua dapat baru...
Pagi raya adalah hari mandi paling sempurna waktu kecik2 dulu,
Penuh dengan bedak..
Ei, ini raya tau, kite mesti cantik cantik
Itu semua pengertian sebuah raya bagi budak macam aku yg bumur 6 tahun

Waktu tu juga, aku pelik kenapa org org tue tak bape nk sambut raya
Tak mcm kite kite budak kecik ni..
Org tue2 biasanya tak bape nk happy pun
Dorg ni bese2 je...

Tp kini selepas aku menjadi tua
Maka aku boleh dan dapat faham
Apa itu pengertian sebuah raya
Betapa amalan kita akan dikira sepanjang bulan ramadhan
Sepanjang satu bulan
Apa hasil yg kita boleh tuai kan
Beruntung kah
Ber rugi kah


Petikan majalah solusi buat aku tersentap untuk berhabis wang tak tentu hala untuk raya kali ni

Andai ini ramadhan terakhir, Layakkah kita berhari raya...?

Dalami ayat ini, dan kita semua boleh tersedar dan mula kan langkah baru
There was an error in this gadget

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...