Wednesday, April 21

save our earth

















tadi borak2 kat sekolah pasal save our earth
wah..rupanya masih ramai lagi yang tak bertindak (termasuklah aku..hehe)
kawan2 pun suruh aku buat kempen dalam blog ni pasal save our earth..

hmm...apa yang patut aku tulis..okey...
begin: we must save our earth..
why? : because our earth now is in critical situation
eah?: global warming, etc...

patut panggil kak jai yang tulis blog pasal ni..:))
erm..(aku tengah tengok adamaya so tak boleh tumpu lah)



ok, continue
aku penah tengok satu rancangan dari discovery channel..
ada satu negara dalam dunia ni (tak nak sebut negaranya) yang buang sampah kedalam laut..pada kedalaman 2000meter.
kerana dah tak ada tempat nak buang lagi...
soalan: macamana boleh kantoi?  sedangkan manusia tak boleh sampai kedalaman 2000meter?
jawapan: ok macam ni..kumpulan yang jumpa sampah pada kedalaman 2000meter tu bukan mencipta mesin utk masuk ke laut semata2 untuk cari sampah, tapi dorang nak kaji hidupan laut dalam but in the end, dorang jumpe sampah pada tempat macam tu...
wah gitu? kejam2...
harap2 malaysia tak macam tu lah 



err....
macamana nak tingkatkan kesedaran penduduk malaysia?
eh..aku pun juga lah!
1) mulakan dengan banyakkan guna container sewaktu membeli makanan di kedai (stop using plastics and polisterin)
2) gunakan cloth diapers instead of disposable diapers
3)banyakkan menanam pokok 
4) banyakkkkkkkk lagi idea....

rasanya dah patut kita semua bertindak..

sebab kalau bukan sekarang, bila lagi yek?

No comments:

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...

Protected by Copyscape Web Copyright Checker