Wednesday, April 28

dogaannnn...

wah..geram betul hari ni..
memang hangin satu badan, satu kepala otak..
grrrrr....
aku tak tau la apa nak jadik dengan budak2 zaman sekarang....

soalan aku tadi senang aje..
"kenapa pergi sekolah, kenapa awak belajar?"
dengan muke yang kerang busuk.."tak tau.."
pehhh...menyirap darah aku sampai ke hujung otak...
apa nak jadi kalau kenapa perlu belajar pun tak dapat jawab..
ge ge ge...tengah tulis ni pun aku masih terbakar lagi
aku pergi ke budak lain..aku tanya soalan yang sama..
dia jawab " utk saya jadi pandai, dapat sambung blajar, dapat kerja"
wah! boleh pulak budak yang ni...
aku tanya semula pada budak lelaki yg sama,dia masih geleng kepala tak tau.....
geram nya aku!!! rasa cam nak cekik je...
tapi aku tak cekik...(jgn ubah statement aku)
aku pergi belakang kelas terus mengucap banyak kali....
sabar2....sabar2...sabar2....

second class (different class)
bila aku tengok buku latihan si X ni...wah! masih kosong!
darah aku ni masih mengelegak lagi ni... hah! terus je aku tanya "kenapa tak siap lagi?"
dia pun teragak2 cakap terlupa...
terlupa dia kata! tiap2 kali masuk kelas itu je jawapan dia....nak kena dia ni...dah banyak kali tak siap kerja..
ok, rasakan pengajaran utk kau...aku tak tengok muka dia masa sepanjang mengajar hari ni..aku dah cukup punya baik, dah lembut, dia pijak2 kepala aku yeee??? memang lah nak kena dia ni... 

kadang2 aku betul2 rasa tak dihargai..
mana taknya, cikgu betul2 semangat nak mengajar
tapi budak ni tak pernah nak serius..
bila cikgu marah, mak bapak pulak yang masuk campur..
marah cikgu semula..
aku memang terasa hati la...
even lepas solat pun seorang cikgu masih doakan supaya anak muridnya berjaya
tapi mana masyarakat letak martabat seorang guru?
aku cakap habis betul la ni..
aku ada anak..aku tak kisah kalau nanti cikgu dia pukul dia semata2 utk dia pandai..aku benarkan...
tapi masyarakat sekarang ni, pukul sikit pun dah report pada paper...
sedih aku..sedangkan cikgu berhempas pulas tak rehat semata2 nak siapkan bahan utk mengajar besok...
kadang2 sampai tengah malam pun masih mengadap laptop cari bahan mengajar...
inilah nasib

1 comment:

Lu'Luth said...

hehe..memang susah jadik cikgu ni kak cermin..

There was an error in this gadget

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...