Sunday, April 25

buah goji..pernah tengok? pernah dengar?

hari ni aku nak cerita pasal buah goji..
wa wa waa..
pernah dengar? pernah tengok?
lebih mudah kalau  nak panggil kismis cina..
kenapa cina, bukan melayu ke, bukan orang puteh ke?
oh, mungkin kerana buah goji ni banyak orang cina yang amalkan berbanding kaum lain..
(oh, ye ke? aku teka je)

mana gambarnya?..ok2..sabar -sabar..


haaa.... macam kismis tak? rasanya pun ala2 lebih kurang je..tapi buah goji ni lebih lembut dan tak berapa manis macam kismis...menurut sejarah buah ni dah banyak diamalkan oleh masyarakat himalaya sejak 5000 tahun dahulu..mungkin ini lah kismis bagi dinosour kot.. (erk, lebih-lebihnya aku ni)


aku nak cerita pasal khasiatnya...
ni senarainya..baca jgn tak baca..
1. membantu sistem penghadaman
2.meningkatkan keceriaan dan semangat anda
3.menghilangkan tekanan dan gelisah
4.membantu mengurangkan batuk kering yang kronik
5.meningkatkan memori dan memulih ingatan
6.menyokong fungsi buah pinggang
7. menguatkan otot dan tulang
8.meningkatkan kesuburan
9.menghalang loya dipringkat awal mengandung
10.merawat simptom-simptom menaupause
11.menyokong fungsi hati yang sihat
12. mengaktifkan fungsi enzim anti-radang
13.meningkatkan limfosit
14.membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel merah, sel-sel putih, platelet, dan rawatan sum-sum tulang
15.mengurangkan kesan toksik kemotrapi dan radiasi
16.menghalang tumbuhbesar tumor
17.menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
18.digunakan sebagai rawatan kanser
19.meningkatkan respon imunisasi (T-cell, IL-2, IgA, IgG)
20.meningkatkan halangan kepada penyakit
21.menghalang peroksidaan lipid(yang menyebabkan sakit jantung)
22.mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
23.melegakan insomania dan tidur yang lebih nyenyak
24.melegakan sakit kepala dan pening
25.membantu mengurangkan berat badan
26.meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
27.menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
28.mengurangkan kolestrol
29.mengurangkan risiko kanser
30.mengekalkan tekanan darah yang sihat
31.merangsang rembesan HGH ( hormonpertumbuhan manusia)- hormon remaja
32.meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit
33.mempunyai tindakan anti-oksida yang baik-menghalang diri tua sebelum masanya.

banyak kan, kan, kan...

mungkin ramai yang tak biasa pergi ke singseh..(betul ke ejaan ni?)
tapi aku agak biasa jugak..sbb bapak aku slalu gak guna ubatan herba cina..
bapak aku la, aku tak..sbb herba tu p.a.h.i.t, pahit cikgu!

aku biasa bagi kismis ni utk anak aku..lagi2 time dia batuk...boleh dipercayai jugak khasiat2 ni...
tapi kalau boleh jgn pulak makan sampai semangkuk, ala2 makan nasik time lapar gitu..
buat biasa2 je..cam makan kismis yang biasa kita buat tu..
aku slalunya rendam buah goji ni dalam air teh bunga (yang aku beli kat singseh jugak), dalam air suam lepas tu letak buah goji ni sikit.. berebut jugak lah dengan anak aku...tapi anak aku tak suka air teh bunga tu, dia suka buah goji ni je..

cuba2 lah amalkan..






No comments:

There was an error in this gadget

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...