Tuesday, December 21

apa itu hyper aktif? masyarakat perlu faham

di suatu hari, ini perbualan aku dan seorang kenalan

dia: aktif betul ye, anak awak..

aku: aah. dia mmg aktif

dia: hmm..hyperaktif

aku: *sentap

waktu itu.aku betul2 terasa hati. mungkin sbb aku mengajar pendidikan khas, maka aku betul2 faham apa itu hyper aktif. hyper aktif bukan setaraf anak aku. hyper aktif adalah betul2 hyper, dan setakat lari depan belakang itu bukan hyperaktif.

bukan aku bertindak sombong. tapi mengistilahkan anak seseorang dengan sesuatu sifat itu sensitif.

ok. biar aku bagitau serba sedikit mengenai kanak-kanak hyper aktif

1) lasak yang keterlaluan. repeat keterlaluan dan luarbiasa. keterlaluan & luarbiasa itu bermaksud kanak-kanak itu berkemampuan untuk melakukan aksi yang pelik dan merbahaya untuk dirinya


2) tiada tumpuan


3) kurang kemahiran komunikasi. kebanyakan kanak-kanak hyperaktif tidak mempunyai komunikasi 2hala.


4) kebanyakan kanak-kanak hyperaktif, mereka mengalami kesukaran untuk belajar.




maka jangan mudah untuk mulut kamu itu lepas

dan biarpun anak seseorang itu hyper aktif, dia tetap manusia. apa salahnya? 

4 comments:

kacang said...

ramai lagi tak tahu tentang perkara nie.perlu banyak pendedahan.contohnya seperti autism,ADD,ADHD.

Lu'Luth said...

betulla...tak suka betul bila orang mulut lepas je ni...

elsa said...

tu la kan..aku pernah kene gak.ade org kater anak aku tu hyper...aku xplain la hyper tu lain....anak aku ni lasak..name pun lelaki kan..huh!!

Lu'Luth said...

tu la pasal kan elsa..dorang ni dah ilmu tu sikit2 pastu nak cakap macam2...peh....

There was an error in this gadget

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...