Wednesday, January 19

jatuhnya maruah seorang guru

ini betul2 luahan hati aku sebagai seorang guru yang melihat generasi kita akan datang hancur

iya.dia itu seorang guru
dan dia itu buat satu kesilapan yang amat besar
dan dia itu mmg bersalah
bodohla dia!

tapi kamu itu pemula segalanya
kamu itu kurang ajaran
salah gurukah kalau kamu itu kurang ajar?
salah gurukah yang membesarkan kamu?
kamu juga bodoh

hati seorang guru ini sangat luluh
bila tengok seorang guru lain menyembah sujud ke kaki kamu
seorang anak murid
hinanya kami!
mulianya kamu!

andai satu hari nanti
anak -anak aku sendiri kurang ajaran dengan guru mereka
pasti aku tampar mereka dengan tangan aku sendiri
sbb aku faham apa hati seorang guru


alangkah bagus
guru-guru zaman dahulu
mulianya mereka
tingginya darjat mereka
patut juga kami semua berjaya
kerana penampar mereka dipipi kita semua
kerana maki hamun mereka pada muka kita semua

maka

kita semua adalah MANUSIA kini

sayu dengan generasi kini
hancur macam debu
debu dari sampah

2 comments:

.::WaNiE::. said...

sudah tak paham dengan konsep cikgu kene 'patuh' kepada murid

huhuhu

Gee Luth said...

aku lagi dah naik muak dengan budak-budak yang tak boleh di ajar. besar kepala macam terlalu hebat

Selak Selak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari berkenalan...

Protected by Copyscape Web Copyright Checker